Een sterk(er) team

Weet ik veel. 💬

De kennisbank is dé plek waar elke medewerker alle antwoorden vindt. Als manager vul jij de kennisbank met alles wat je team nodig heeft. Zo weten ze allemaal precies wat ze moeten doen, zónder dat ze telkens bij jou hoeven aan te kloppen.

(Je geniet nu al van het idee. Wedden?)

Tip! ✨
Blijf de kennisbank bijhouden. Stelt iemand je een vraag? Vraag jezelf dan af: ‘Moet ik dit vaker uitleggen?’ En is het antwoord ‘ja’ – zet het dan meteen in de kennisbank. Zo groeit-ie vanzelf en maak je ‘m – en daarmee je team – elke dag beter!

Zo ga je te werk.

Hier vind je de kennisbank

Je medewerkers zien de kennisbank meteen zodra ze – met hun persoonlijke pincode – inloggen in Jaap: 

Op het dashboard en in de linker navigatiebalk.

Kennisbank eindbaas

Zo beheer je ‘m

Ook de kennisbank beheer je via de eindbaas-omgeving.

P.S. Bij meerdere vestigingen kun je artikelen eenvoudig koppelen, bewerken of verwijderen.

Zo vul je ‘m

Hier voeg je alle antwoorden toe op (mogelijke) vragen van medewerkers – in de vorm van video’s, teksten, afbeeldingen of PDF-bestanden.

Oké. En nu?

De kennisbank werkt met duidelijke categorieën en artikelen, die je beide zelf aan kunt maken. Alles staat netjes geordend en is makkelijk terug te vinden met de zoekfunctie rechtsbovenin het scherm. 🔍

Hieronder vind je inspiratie voor categorieën en bijbehorende artikelen:

  • Allergenen
    Via de website van Stichting Horeca Onderwijs (SHO) maak je makkelijk een allergenenkaart. Zet deze in de kennisbank, zodat je team deze altijd kan bekijken.

  • Apparatuur bar
    Artikelen: pin opstarten/afsluiten, muziek opstarten/afsluiten, Lattiz vervangen/schoonmaken, kassarol vervangen, storing pin oplossen, koffiemachine schoonmaken, bonenmaler afstellen, verlichting.

  • Apparatuur keuken
    Artikelen: snijmachine schoonmaken, steamer opstarten/afsluiten/schoonmaken, storing keukenscherm, vaccumeermachine gebruiken.

  • Kassa
    Artikelen: tafel splitsen, bestelling annuleren, tafel verplaatsen, kadobon verwerken.

  • Betaalwijzen
    Artikelen: welke cadeaubonnen accepteren we? Hoe voer je ze in? Hoe zet je iets op rekening?

  • Contactpersonen
    Artikelen: vertegenwoordigers, storingsdiensten, contactgegevens van leidinggevende collega’s.

  • Recepturen diner
    Artikelen: recepten gerechten, recepten sauzen & dressings, enzovoort.

  • Recepturen cocktails
    Artikelen: recept Mojito, recept Espresso Martini, recept Pornstar Martini, shaken vs. stirren, garneringstips, mocktails (alcoholvrije varianten).

  • Bieren
    Artikelen: uitleg over alle biersoorten, sterke bier-spijs combinaties.

  • EHBO
    Artikelen: wat doe je bij snijwonden, brandwonden of glas in een wond?

  • Gastbeleving & service
    Artikelen: persoonlijke presentatie (kleding, uiterlijke verzorging, tattoos, schoenen etc.) kadobon uitschrijven, groepsreservering aannemen, picknickmand meegeven, omgaan met klachten, gastvrijheidsregels.

  • Evenementen
    Artikelen: opbouwprocedure zaal, draaiboek bruiloft, verantwoordelijkheden tijdens events, afstemming met keuken/bar.

  • Veiligheid
    Artikelen: technische storing melden, brandalarm protocol, evacuatieplan, rolverdeling bij noodsituaties, omgaan met agressieve gasten.

  • Acties
    Artikelen: uitleg lopende acties, speciale arrangementen, communicatie daarover richting gasten.

  • HR-zaken
    Artikelen: wie bel je bij ziekte, regels over pauzes, roken, aanvragen vakantie, in- en uitklokken.

  • Hygiëne
    Artikelen: persoonlijke hygiëne (handen wassen, nagels, sieraden, haarnetten etc.) hoe meld je een voedselveiligheidsrisico, wat doe je bij een incident met ongedierte, hoe meld je een gevaarlijke situatie, wie is er verantwoordelijk voor de opvolging van meldingen.

  • Wijnen
    Artikelen: uitleg per wijnsoort, bijpassende gerechten, tips voor wijn-spijs advies aan gasten.

  • Roomservice
    Artikelen: roomservice menu, procedure bestelling opnemen, presentatie van gerechten, afhandeling betaling.


P.S. Houd het overzichtelijk.
Heb je veel categorieën? Kijk dan waar je ze kunt bundelen, bijvoorbeeld door van ‘Apparatuur bar’ en ‘Apparatuur keuken’ één categorie ‘Apparatuur’ te maken. Hetzelfde geldt voor alles wat onder de categorie ‘Procedures’ of ‘Afspraken & procedures’ valt.

Door de kennisbank goed te vullen, help je je team zelfstandig en zeker te werken. Een duidelijke, overzichtelijke opzet maakt daarbij echt hét verschil!

Laat je inspireren.

Check de voorbeelden hieronder en ga meteen aan de slag!

Met dank aan Café Eten en Drinken Lent., Capfun De Bongerd en Café Le Journal.