Bij strandtent NOGAL WIEDUS – vlakbij de meest noordelijk gelegen strandopgang van het vaste land – hebben ze gastbeleving tot een kunst verheven. En zijn elk drankje, entree, pièce en dessert van dezelfde consistente kwaliteit. Mede mogelijk gemaakt door… ;)
Backoffice manager slash management assistente, leermeester niveau 4 én vliegende keep Mascha Hickmann vertelt:
‘Gastvrijheid staat bij ons sky high in het vaandel, daar zijn we ook echt goed in. We maken elk bezoek voor elke gast – van jong tot oud en zelfs viervoeters – boven verwachting. Mede door Apprendo konden we dat tot in de puntjes perfectioneren en die optimale gastbeleving dan ook 100% garanderen.’
Organisatiebreed inzetbaar
‘Er zijn meer horeca trainingstools op de markt, maar Apprendo bleek de enige waarbij ik het trainingstraject volledig zelf kon inrichten. En niet alleen voor het inwerk- en opleidingstraject, maar ook voor de manier waarop gewerkt wordt – en dan ook nog eens organisatiebreed én voor het voltallige personeel: dus voor je afwas, keuken, bediening en schoonmaak. Met Apprendo kan dat gewoon. Wie wil dat niet?’

Grootste voordelen
Mascha: ‘Nieuwe medewerkers komen op de eerste werkdag al heel betrokken binnen, voelen zich merkbaar fijner en gaan o.b.v. een functiegericht trainingstraject in Apprendo met veel meer zelfvertrouwen aan de slag.
Ook is iedereen nu universeel inzetbaar: als het druk is in de keuken, springen de afwassers bij met het maken van ijsdesserts, of worden ze achter de snijmachine gezet om bijvoorbeeld drie schalen beenham bij te snijden. Dat was voorheen echt ondenkbaar. Mede daardoor is er ook veel meer teamgevoel ontstaan.’

Sneller inwerken
‘Ook het inwerken gaat echt supersnel tegenwoordig. Als een runner bijvoorbeeld op z’n eerste werkdag verschijnt, dan weet-ie al precies hoe wij de koffies maken, wat de tafelnummers zijn en wat in welk glas of kopje gaat.
En met speciale gelegenheden zoals Valentijn, kerst of een evenement, weet iedereen via een speciaal daarvoor ingericht trainingstraject in Apprendo al voordat we gaan draaien hoe we alles gaan aanvliegen, wie wat moet doen. Dat werkt niet alleen fijn voor je medewerkers en gasten, maar geeft ook ontzettend veel rust in je hoofd. En als ze het even niet weten, kijken ze gewoon in Apprendo.’
‘Loonsverhoging? Eerst Apprendo.’
‘Door de toegenomen en 24/7 voorhanden kennis op de werkvloer met iPad Jaap is het aantal bijverkopen toegenomen, omdat de wijklopers de latente behoefte van gasten veel eerder onderscheppen. En dat vertaalt zich in betere financiële cijfers én een toegenomen gastwaardering.’
Constante kwaliteit
‘Waar ik vooral ook ontzettend blij van word: alles ziet er nu exact hetzelfde uit. Zo is bijvoorbeeld de toef slagroom op de warme chocolademelk bij elke servering even groot, zelfs de appelkappertjes op de carpaccio worden altijd op dezelfde manier neergelegd. Door alle belangrijke kennis, organisatie-informatie en zelfs die finesses vast te kunnen leggen – kun je je gasten die consistente kwaliteit garanderen en altijd aan hun verwachtingen voldoen. Én meer.’
Vakgerichte trainingen
‘Ook je trainingen kun je naadloos op het vakgebied, de mate van ervaring en zelfs het leervermogen afstemmen: waar je de ene groep bijvoorbeeld wat theoretischer benadert, kun je andere trainingen weer veel praktijkgerichter inrichten, waarbij je bijvoorbeeld veel minder tekst en meer plaatjes toepast.’
‘Apprendo is gekoppeld aan ons beloningssysteem. Dus wil je doorgroeien in je functie en/of salaris? Dan rond je eerst bijbehorend opleidingstraject in Apprendo succesvol af, en als tijdens de meeloopdagen met je buddy blijkt dat het ook in de praktijk goed werkt, dan ben je klaar voor de volgende stap en/of loonsverhoging.’
‘De tool wordt door iedereen binnen NOGAL WIEDUS gedragen, mede dankzij het feit dat we het goed hebben ingericht. Zo hebben we als extra motivator bijvoorbeeld steeds nieuwe foto’s boven de quizvragen staan, met daarop leuke dingen die hier dagelijks gebeuren. Denk aan iemand met een pannenkoek in het gezicht, vlammen die bij wijze van spreken 3 meter hoog uit de pan slaan… Iedereen is constant nieuwsgierig naar die foto’s en helpt zelfs fanatiek met het aanleveren daarvan. Ze noemen dat ‘effe een Apprendo’tje doen.’
‘Onlangs was er nog een medewerkster bij wie de mayo in haar gezicht was ontploft omdat de emmer bijna leeg was, dan krijg ik binnen 5 minuten van drie kanten een fotootje via de app binnen, om het via Apprendo te delen. Of mensen vragen over bepaalde handelingen en informatie: ‘Wil je dit ook in Apprendo zetten?’ Dat zegt genoeg over hoe Apprendo hier wordt gebruikt en leeft.

Handige upgrades
‘Wij gebruiken Apprendo optimaal. Daardoor ontstaan er soms ook nieuwe ideeën, waardoor Apprendo verder doorontwikkeld en nog beter ingezet kan worden. Zo wilde ik o.a. heel graag de trainingsvoortgang van alle medewerkers in één oogopslag kunnen zien. Dat onze suggestie eerdaags ook daadwerkelijk wordt uitgerold is fantastisch. Verder is de begeleiding, service en het contact in algemene zin ook heel prettig. ’

Mascha.
Backoffice manager & management assistente
Over NOGAL WIEDUS
NOGAL WIEDUS is te vinden aan de kust, vlakbij het oude walvisvaardersdorp en badplaats Huisduinen. Met bijna 500 zitplaatsen, eventlocatie beachroom ‘Breeze’, verrassende arrangementen én een waanzinnige gastbeleving, is dit met recht een locatie – en beleving – om nooooit te vergeten.
