Bodega y Tapas heeft zich – sinds de start van haar eerste tapasrestaurant in 2017 – ontwikkeld tot een begrip in de horeca. Het continu vernieuwende en groeiende bedrijf heeft vestigingen in Groningen, Drenthe en Friesland – en is still going strong.
Bodega y Tapas’ marketing & communicatiemedewerker Vera ten Hoor vertelt: ‘Klopt. Het begon allemaal met Grand Café de Biechtstoel in Groningen, van eigenaar Matthijs Vinckemöller. En met inmiddels acht Bodega y Tapas restaurants en het nieuwe strandpaviljoen ‘Bodega Beach’, kan het hele Noorden van Nederland inmiddels van onze gezellige sfeer en heerlijke tapas genieten.’
Efficiënte onboarding
Bij het bedrijf werken zo’n 200 mensen, met het nieuwe strandpaviljoen komen daar nog zo’n 30 tot 40 bij. Vera: ‘Voor ons is het ontzettend belangrijk dat in elke vestiging alles op dezelfde manier verloopt. Mede om die reden waren we op zoek naar een allesomvattende app, waarin we alle informatie konden bundelen. En na de eerste pitch waren we meteen enthousiast. Het leek initieel een aardige investering, achteraf is dat het meer dan waard geweest.’

Tijdbesparing
‘We halen er veel voordeel uit. Denk alleen al aan het aanpassen van de menukaart, iets wat we twee keer per jaar doen. Denk aan het opstellen van vestiging-overschrijdende trainingen en handleidingen, met illustrerende foto’s en handige how-to video’s. Of de checklists… Dat was voorheen echt een uitdaging, want die waren a) nog op papier en b) zie maar eens om op elk moment de juiste en voldoende lijsten binnen elke vestiging op orde te hebben!’

‘Het leek initieel een aardige investering, achteraf is dat het meer dan waard geweest.’
‘Sinds Apprendo werken we veel makkelijker, efficiënter én hebben we meer grip op de output. En openen we een nieuwe vestiging? Dan is het een kwestie van copy-paste, iets finetunen en klaar ben je. Want alles staat er gewoon al in.’
Onmisbaar
Voor Bodega y Tapas is Apprendo in korte tijd een onmisbare tool geworden, die bijdraagt aan zowel de kwaliteit van hun dienstverlening als de interne organisatie. Vera: ‘Ook onze medewerkers vinden het handig. Neem bijvoorbeeld Apprendo’s basistraining dienblad lopen. Voor iemand die nog nooit in de horeca heeft gewerkt, kan het lopen met een dienblad best even spannend zijn. Hoe fijn is het, als ze de training thuis nog een keer op kunnen zoeken en zelf alle tijd kunnen nemen om zich zo’n vaardigheid eigen te maken? Vooral in de beginperiode kijken ze natuurlijk heel veel in Apprendo. Ik moest zelf laatst onverwacht bijspringen in de keuken, dan merk je weer hoe waardevol de tool is.’
Zeer compleet
‘Apprendo is echt al heel compleet. Maar stel dat het een tool zou worden waar je écht alles in kunt doen – bijvoorbeeld ook je reserveringen – dan zou dat echt top voor ons zijn en zou ik ze een 10 geven. Voor nu is het dan een dikke 9. Dus ja, ik kan het elke horecaondernemer aanraden. En al helemaal als je meerdere vestigingen hebt!’


Vera.
Medewerker marketing & communicatie
Over Bodega y Tapas
Bij Bodega y Tapas kun je écht genieten. Zo veel en lang als je wilt. Geen tijdslimieten, niet bestellen via QR-codes, geen maximaal aantal rondes… Maar gewoon ouderwets fijn eten. Samen zijn, ontspannen. Je laten meeslepen door de fijne gastvrijheid, service en – niet te vergeten – de onweerstaanbare tapas. Madre mía!
